Doel van dit artikel
Oorzaken benoemen waarom het in sommige situaties niet mogelijk is contactloos te betalen op een Vending automaat. De genoemde oorzaken en meldingen spitsen zicht toe op het gebruik van een OTI Saturn betaalsysteem.
Algemeen
Pinnen, contactloos betalen en NFC. Een greep uit de benamingen voor het betalen met een betaalpas op een VM.
Een OTI betaalsysteem accepteert alle pinloze contact- en contactloze betaalmethodes.
Tap - Contactloos NFC (Near Field Communication)
Chip - Contact EMV (Europay MasterCard Visa)
Bij contactloos betalen moet de betaalpas of smartphone kortstondig tegen de betaalterminal gehouden worden om te betalen.
Limiet bij gebruik betaalpas
In Nederland kunnen via een betaalpas bedragen tot maximaal € 50,00 contactloos betaald worden zonder pincode.
Voor contactloos betalen zonder pincode geldt een limiet van maximaal € 150,00 achter elkaar. Wanneer aaneengesloten contactloze betalingen plaatsvinden zonder pincode in te geven stopt de acceptatie dus wanneer een limiet van € 150,00 is bereikt, en zal de transactie geweigerd worden.
De bereikte limiet is op nul te stellen door een transactie uit te voeren op een device waarbij voor een transactie een pincode kan worden ingetoetst (kassa, geldautomaat enz.). Daarna kan weer contactloos betaald worden.
Opgemerkt - er zijn banken waar de gebruiker zelf een lagere limiet kan instellen. Elke betaling wordt direct van de betaalrekening afgeboekt.
Smartphone
Afhankelijk van de door de bankinstelling aangeboden betaal-APP kan bij het bereiken van de limiet via deze APP de pincode opnieuw worden ingegeven. Voor meer details; informeer hiernaar bij de bankinstelling in kwestie.
Limiet bij gebruik Apple Pay (via ING)
Per dag kan maximaal € 2.500,00 per rekening betaalt worden met Apple Pay. Voor personen van 16 of 17 jaar is het maximumbedrag € 250,00 per rekening per dag.
Opgemerkt - deze limiet is per rekening en niet per toestel.
Wanneer is een betaalpas geschik
Een betaalpas die geschikt is voor contactloos betalen is herkenbaar aan het onderstaande contactloos betalen-logo op de voor- of achterkant van de betaalpas.
Oorzaken niet accepteren betaalpas
- Betaalpas niet dichtbij genoeg of te kort bij het betaalsysteem gehouden
- Meerdere betaalpassen met een contactloze functie bij elkaar in één portemonnee. Deze kunnen elkaar verstoren. Daarom alleen de betaalpas tegen het betaalsysteem aan houden
- Nieuwe betaalpas nog niet voor de eerste maal met pincode gebruikt bij een
geld of betaalautomaat - Betaalpas niet geschikt voor contactloos betalen
- Limiet € 150,00 bereikt van aaneengesloten pinloze transacties
- Maximaal bedrag van € 50,00 per transactie bereikt
- Functie contactloos betalen op de betreffende betaalpas is niet geactiveerd
- Betaalpas defect
- Storing bij een achterliggende financiële instelling
- Vending automaat niet gereed voor verkoop
- Vending automaat niet correct ingesteld
- Landinstelling betaalsysteem niet juist
Verklaring melding op display betaalsysteem
Op het display van een betaalsysteem is het verloop van een transactie zichtbaar. Hier volgen de betaalpas gerelateerde meldingen die kunnen duiden op een probleem tijdens een transactie.
Display: Betekenis: |
AFGEWEZEN Transactie is door de bankinstelling afgewezen. |
Display: Betekenis: |
KAART INSTEKEN OF DOORHALEN De transactie met de aangeboden NFC betaalpas (Tap) is door de bancaire instelling afgewezen. Het betaalsysteem vraagt om een alternatieve betaalwijze in de vorm van het aanbieden van een betaalpas, voorzien van een contact EMV chip (Swipe). Opmerking - contact EMV chip werkt alleen in Belgie. Niet in Nederland. |
Display: Betekenis: |
KAART ONGESCHIKT Aangeboden betaalpas wordt niet ondersteund. |
Display: Betekenis: |
DE PRIJS BEDRAAGT 15 CENT. IS TE LAAG De ingestelde verkoopprijs in de vending automaat is te laag. Het minimale transactie bedrag is € 0,15. |